Spotify is van oorsprong een Zweeds bedrijf dat in 2006 werd opgericht door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Inmiddels is Spotify uitgegroeid tot de grootste speler op de streamingmarkt, met meer dan 100 miljoen gebruikers in meer dan 60 landen. Logisch dus, dat je jouw muziek graag op Spotify ziet verschijnen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Label of distributeur
Het is helaas niet mogelijk om je muziek zelf te uploaden naar het platform. Of ja.. helaas?? Misschien is het maar beter dat niet iedereen zomaar muziek kan uploaden, want dan zou het waarschijnlijk een flinke zooi worden. Sterker nog, dat heeft Spotify wel geprobeerd, maar is geen succes gebleken.
Dat betekent dus dat je altijd een tussenpersoon nodig hebt. Dat kan zowel een label zijn als een onafhankelijke distributeur.
Als je via een label wilt releasen, zul je eerst op zoek moeten naar een label dat jouw muziek wil uitbrengen. Dat kan een lang proces zijn van vaak demo’s uitsturen en weinig tot geen feedback ontvangen. Een andere optie is het uitbrengen van muziek via een distributiepartner. Je betaalt een fee per track of een vast bedrag per maand, en in sommige gevallen zijn alle inkomsten 100% van jou.
Spotify-approved distributeurs
Spotify heeft zelf ook tips op de website staan en raadt daarnaast een aantal distributiepartners aan, zoals CD Baby, DistroKid en Record Union. Al deze platformen hanteren andere voorwaarden voor het uitbrengen muziek.
DistroKid vraagt een vaste fee, maar rekent geen kosten per release. Je kunt dus ongelimiteerd uploaden! Ook zijn de inkomsten uit royalties 100% van jou. Enige nadeel is dat je geen releasedatum kunt kiezen.
Bij CD Baby betaal je per release en daarnaast houden ze 9% commissie in van je royalties. Al meer dan 750,000 artiesten wereldwijd hebben muziek uitgebracht via CD Baby. Ook fijn: ze betalen wekelijks.
Record Union was de eerste distributiepartner die met Spotify ging werken in 2009. Bij Record Union betaal je geen periodieke fee, maar ze rekenen kosten per release. Voor een single begint dat bij € 6. Je track staat dan 1 jaar online, dus het is een jaarlijks terugkerende fee als je je muziek online wilt houden. Bij RU houd je 100% van je rechten.
Er zijn nog veel meer tools die jouw muziek op Spotify kunnen zetten, dus doe goed onderzoek en kijk welke het beste bij jou past!
Muziek aanleveren voor Spotify
Heb je een keuze gemaakt? Dan kun je aan de slag! Maar je muziek release-ready en laat je track professioneel afmixen en masteren. Zorg ook voor artwork voor de cover en social media assets, en maak een promoplan. Ook is het belangrijk dat je zeker weet dat alle muziek 100% van jou is. Dus heb je gebruik gemaakt van een vocal of sample, zorg dan dat het gebruik daarvan eerst gecleared wordt.
Spotify for Artists
Staat je muziek eenmaal op Spotify? Claim dan je artiestenprofiel in Spotify for Artists. Daarmee krijg je toegang tot belangrijke statistieken, zoals het aantal plays en waar je luisteraars vandaan komen. Ook kun je hier je track pitchen bij Spotify voor curated playlists. Niet onbelangrijk: je profiel wordt geverifieerd en je kunt zelf je artist info updaten.