Voordat je een plaat kunt uitbrengen via een label, moeten er eerst de afspraken op papier komen. Je kunt een enkele release bij een label doen, maar meestal teken je een deal bij een label voor een bepaalde tijd. Het label stuurt jou dan een overeenkomst waar alle afspraken in staan in lastig juridisch taalgebruik. Teken deze deal niet blindelings, maar neem je tijd om goed te begrijpen wat er precies staat. En het is altijd de investering waard om je te laten adviseren door een gespecialiseerde jurist! 

In elke labelovereenkomst staan afspraken over deze 6 belangrijke onderwerpen. Verdiep je in deze zaken, daar heb je de rest van je carrière profijt van!

Licentieovereenkomst

Tot enkele jaren terug was het heel gebruikelijk dat artiesten hun masterrechten “afstonden” aan het label. Daar heeft de beroemde “Martin Garrix case” een eind aan gemaakt. Voor wie deze case niet kent, Martin Garrix had op jonge leeftijd een contract getekend bij Spinnin’ Records, en had daarmee alle rechten op zijn muziek “tot in de eeuwigheid” aan Spinnin’ overgedragen. Toen Martijn later begreep wat dat inhield, heeft hij een rechtszaak aangespannen om zijn muziek weer terug te krijgen. En met succes! De rechter heeft toen besloten dat Spinnin’ onrechtmatig heeft gehandeld. 

Er zijn ongetwijfeld nog labels die proberen om de rechten van jouw muziek te krijgen middels zo’n overeenkomst. Hoe graag je ook bij een label wilt tekenen, doe dit niet. Stel in plaats daarvan voor om een licentieovereenkomst voor bepaalde tijd te sluiten. Op die manier blijf je zelf de eigenaar van je muziek en geef je het label toestemming om jouw muziek voor een bepaalde tijd te exploiteren. 

Looptijd van de overeenkomst

Als je een deal aangaat met een label voor een bepaalde tijd, dan spreek je de looptijd van de overeenkomst af. De deal geldt voor alle releases die binnen de looptijd zijn uitgebracht. Voor het label is het gunstig om jou zo lang mogelijk vast te zetten, maar jij weet niet hoe je carriere er over een jaar uitziet. Als je supergoed gaat, wil je de deal natuurlijk snel herzien. Zorg er dus voor dat de looptijd zo kort mogelijk is, liefst een of twee jaar. 

Exploitatietermijn

Indien je een licentiedeal bent aangegaan, spreek je ook een exploitatietermijn af. Voor alle releases die tijdens de looptijd van de overeenkomst bij het label zijn uitgekomen, mag het label de muziek voor een bepaalde tijd exploiteren. Dat is vaak een stuk langer dan de looptijd van de overeenkomst. 

Ook in dit geval zal het label een lange exploitatietermijn willen afspreken, bijvoorbeeld 20 jaar of nog langer. Op zich is daar niks mis mee, maar liever spreek je 10 jaar af met een stilzwijgende verlenging van 1 jaar. Dan kun je in ieder geval na 10 jaar weer over je eigen muziek beschikken. Heb je (nog) geen plannen met je muziek? Dan loopt het contract met het label gewoon door. 

Het royaltypercentage

Een andere belangrijke afspraak gaat het percentage dat het label inhoudt van jouw royalties. Het label verzamelt alle inkomsten van bijvoorbeeld Spotify of Youtube, en verdeelt dat over alle artiesten volgens de gemaakte afspraken. Het label houdt een deel van deze royalties in als compensatie voor de geleverde diensten. Als beginnend artiest is dat best flink, soms wel 70%! Dat komt omdat het label in het begin veel investeert, maar je muziek nog maar weinig oplevert. Je kunt best akkoord gaan met een hoog percentage, maar alleen in combinatie met een korte looptijd van de overeenkomst. Na een jaar kun je dan weer opnieuw onderhandelen over het percentage, of in gesprek gaan bij een ander label. 

Recoupable costs

Een label maakt en betaalt dingen voor je zoals artwork en videoclips. Tenminste, dat lijkt zo. In werkelijkheid is dat slechts een voorschot. Deze kosten worden geheel of gedeeltelijk ingehouden van jouw deel van de royalties! Hoeveel je aan het label moet terugbetalen, wordt in de labelovereenkomst geregeld onder het kopje recoupable costs. Staat er in de overeenkomst dat het label 50% van de kosten kan recoupen, dan investeren ze dus ook 50% in jouw release. 

Het label kan de gemaakte kosten alleen recoupen van jouw royalties. Dus als je niet genoeg inkomsten genereert om de voorschotten terug te betalen, dan is dat een verlies voor het label. Ze kunnen je dus nooit een factuur sturen voor de gemaakte kosten als je niet genoeg hebt verdiend. 

Verwachtingen

Als laatste is het nog belangrijk om afspraken te maken over wat het label van jou verwacht tijdens de looptijd van de overeenkomst. Je kunt bijvoorbeeld afspraken maken over het aantal releases dat je minimaal bij het label moet uitbrengen. Maar zorg ook dat het duidelijk is of je op andere labels mag releasen en zo ja, onder welke voorwaarden. 

Getagged in: