Het hoge woord is eruit, deze zomer geen festivals in Nederland. Een bizarre situatie toch! Van alle corona-maatregelen treft het verbod op evenementen onze geliefde industrie het meest. Eigenlijk houdt iedereen er wel rekening mee dat er de rest van het jaar ook geen (grote) events gaan plaatsvinden. Dat betekent dat de vele DJ’s van het land dit jaar weinig tot geen inkomsten hebben uit optredens. Gelukkig hebben ze nu wel genoeg tijd om de studio in te gaan om een berg muziek te maken en te releasen. Maar .. is dat wel een goed idee?
Hits worden gemaakt op de dansvloer
Uiteraard moet je de studio in en mooie muziek maken! Maar hits worden gemaakt op de dansvloer. Een evenement of festival is misschien wel je belangrijkste marketing tool. Je draait die nieuwe plaat eerst een keer op een festival, of misschien wel de hele zomer lang. Je publiek gaat lekker los en koppelt ondertussen mooie nieuwe herinneringen aan jouw track. Je maakt een fantastische videoclip en je plaat is klaar voor release. Dat wordt gegarandeerd een hit!
Zonder evenementen horen minder mensen je nieuwe muziek, want je hebt nu alleen social media om je fans te bereiken. Facebook en Instagram laten je content ook nog eens aan een select groepje volgers zien, tenzij je flink betaalt. Maar je bereikt niet alleen veel minder mensen, je bereikt ook minder nieuwe fans. Kortom, reken er maar op dat je Spotify plays inkakken.
Livestreams
Tja, hoe moet dat nou zonder evenementen? Het alternatief is meedoen aan een van de vele livestreams. Een setje draaien in een livestream is een makkelijke manier om onder de aandacht te blijven als artiest en je onderhoudt tegelijkertijd een goede band met promoters. Als ze straks weer een line-up gaan samenstellen, sta jij bovenaan de lijst!
Een livestream heeft ook een heel groot nadeel: je nieuwe track staat meteen online en iedereen kan ‘m rippen en over het internet verspreiden. Zonder dat jij er een cent aan verdient! Helaas is het nu de enige manier om je nieuwe tracks te promoten onder een groot en/of nieuw publiek, en daarnaast zit niemand te wachten op een set met allemaal oude nummers. De oplossing is simpel: draai een korte edit van 1 minuut, en/of voeg een jingle toe. Stuur de organisator van de livestream ook je tracklist met linkjes naar Spotify.
Aangepaste release strategie
Zonder evenementen kun je dus rekenen op een flinke daling van je Spotify streams. Reden dus om ook je release strategie aan te passen. Helemaal geen muziek uitbrengen is uiteraard geen optie, want je moet wel relevant en onder de aandacht blijven. Wat dan wel? Ga vooral de studio in, maar zet je releaseplanning voorlopig op een laag pitje. Blijf wel muziek uitbrengen, maar bewaar je echte klappers voor volgend jaar! Of het jaar daarop 😱 Het zal toch niet???