De meeste dancemuziek wordt uitgebracht via een record label. Lange tijd was dat zelfs de enige manier om muziek te releasen! Het label zorgde ervoor dat je muziek werd overgebracht op fysieke dragers zoals CD’s en vinyl. Die tijd hebben we gehad hè?
In ruil voor het (digitaal) uitbrengen van je muziek houdt het label een vooraf afgesproken percentage in van je royalties. Als beginnend artiest is dat best flink, soms wel 70%! Naarmate je muziek populairder wordt, gaat het label meer en meer aan je verdienen. Aan het einde van je contract kun je dan een hoger percentage voor jezelf onderhandelen. Wat kun je van een label verwachten voor dat geld?
Distributie & promotie
Wat een label voor een artiest doet verschilt per label. Maar in de basis zijn ze verantwoordelijk voor de distributie van jouw muziek over de verschillende platformen zoals Spotify, Apple Music en Beatport. Hierbij hoort ook het maken van artwork, een videoclip en het benaderen van radiopluggers en pitchen bij Spotify voor curated playlists.
Heb je een leuk label gevonden en zijn jullie het eens over de afspraken? Dan kun je nu de release gaan inplannen! Vaak heeft een label een strakke planning en ben je daarvan afhankelijk. Als je toch wat te kiezen hebt, ga dan voor een donderdag of vrijdag, want op vrijdag worden de belangrijkste Spotify playlists bijgewerkt.
Zorg dat je 3 weken voor de releasedatum je masters aanlevert bij het label. Dan hebben zij voldoende tijd om je track goed te pitchen. Het label maakt ook artwork voor de cover van jouw release, assets voor social media, een videoclip en een promoplan. Het enige dat jij nog moet doen, is het posten op je eigen socials. Al kun je dat soms ook aan het label overlaten (maar dat moet je niet willen).
Verdeling van de royalties
Alle inkomsten van de verschillende kanalen komen binnen bij het label. Denk aan sales via Beatport, streams van Spotify of advertentie-inkomsten van YouTube. Het label verdeelt de inkomsten onder de artiesten en stuurt iedere 6 maanden een overzicht, de zogenaamde statements. Heb je voor jouw track een vocalist gebruikt die ook een percentage krijgt van de inkomsten, dan zorgt het label ervoor dat hij of zij betaald krijgt.
Voorschot
Soms lijkt het alsof een label allemaal dingen voor je betaalt, zoals artwork of een videoclip. Maar dat niet zo! Afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt, worden deze kosten geheel of gedeeltelijk ingehouden van jouw deel van de royalties. Ja je leest het goed, het gaat dus om een soort lening. Oftewel, de kosten zijn recoupable. Daar is op zich niks mis mee, want anders had jij waarschijnlijk geen videoclip kunnen maken. Afhankelijk van de hoogte van de gemaakte kosten, duurt het dus vaak wel even voordat jij geld verdient aan je muziek.
Het label neemt hiermee overigens ook een risico. Als jouw muziek niet voldoende opbrengt om de voorschotten terug te betalen, dan is dat een verlies voor het label.
A&R
Grotere labels hebben een “Artist & Repertoire” afdeling die verantwoordelijk is voor het scouten en begeleiden van nieuwe artiesten. Ze begeleiden het hele releaseproces samen met de artiest, en kunnen ook helpen met het selecteren, produceren, afmixen en masteren van je tracks. Kleinere labels kunnen vaak geen intensieve begeleiding bieden, maar de kans dat ze naar je muziek luisteren en het willen uitbrengen is wel een stuk groter.