Onafhankelijk releasen, oftewel releasen zonder label, vinden steeds meer artiesten interessant. Een reden hiervoor kan zijn dat je geen artist royalties af wilt te staan. Bij een aantal tools zijn alle inkomsten 100% voor jou. Maar ook als je geen label kunt vinden dat jouw muziek wil uitbrengen, is onafhankelijk releasen een uitkomst. Dat betekent wel dat je wat dingen zelf moet regelen (en betalen). 

De juiste tool vinden

Er zijn enkele tientallen websites die jouw muziek kunnen uitbrengen. Voor een vaste maandelijkse fee kun je zoveel muziek uploaden als je wilt. Ze hebben allemaal andere voorwaarden, dus vergelijk goed en kies welke bij jou past! 

Maak je track “release-ready”

Zorg dat de kwaliteit van je track hoog is door het af te (laten) mixen en masteren. Afmixen betekent dat alle instrumenten perfect met elkaar in balans zijn. Het masteren brengt vervolgens een balans aan tussen de verschillende stereomixen, zoals volume, frequentie en dynamiek. Laat je muziek professioneel afmixen en masteren voordat je het aanlevert! 

Artwork

Om je track te kunnen uitbrengen heb je een cover nodig. In sommige tools, zoals Ditto Music, kun je simpel een cover maken met template content en fontjes. Ik kan me voorstellen dat je liever een cover in je eigen stijltje wilt, en wellicht heb je nog enkele andere formaten artwork voor de promotie via je socials. Zoek dan een freelancer voor je cover en de andere assets. 

Marketing & promotie

Nu je ervoor gekozen hebt om zonder label te releasen, ligt alle marketing in jouw handen. Een solide promoplan wordt dan extra belangrijk. Zorg eerst dat je marketingkanalen op orde zijn; Facebook, Instagram, Soundcloud, Spotify, Youtube en wellicht een (gratis) e-mail tool zoals Mailchimp. Plaats een goede persfoto en een korte bio en linkjes naar je andere kanalen. 

⚠️ Als je marketingkanalen niet op orde zijn, en/of je hebt bijna geen volgers, dan moet je je afvragen of je wel zonder label wilt releasen. Want dan wordt het heel lastig om je muziek aan de man te brengen. Bedenk dan eerst een strategie om wat meer bekendheid te krijgen. 

Als je marketingkanalen goed zijn ingericht en je hebt al wat volgers, dan kun je starten met je campagne(plan). Een goed promoplan bevat altijd verschillende soorten promotie, dat wil zeggen een mix van kanalen zoals eigen social media, live optredens, e-mail, persbericht, paid media ads en promotie door derden (bijvoorbeeld andere artiesten). Maak eerst een plan met wat je allemaal wilt doen, en schrijf daarna op wat je daarvoor nodig hebt. Idealiter start je je promotie al zo’n 6 weken voor de release. 

Pitchen bij Spotify

Je track op Spotify is 1 ding, maar je nieuwe muziek kan pas echt raketten als het wordt opgepikt door Spotify voor een curated playlist. In Spotify for Artists kun je je track pitchen voor een curated playlist. Daarvoor is het belangrijk dat je je track ruim voor de releasedatum aanlevert bij Spotify, maar uiterlijk 1 week ervoor. 

Licensing / vocal agreements

Als je gebruik hebt gemaakt van een topline of een vocalist, dan moet daar een overeenkomst mee gesloten worden zodat hij of zij ook betaald krijgt. Je kunt in principe alles afspreken, van een fixed fee tot een royalty split of beide. Maar zorg wel dat het duidelijk is en dat het op papier komt te staan. Heb je geen zin in gedoe, koop dan een rechtenvrije sample op Splice.

Als alle muziek 100% van jou is, dan hoef je je niet druk te maken om licensing. Maar wat je ook doet, breng nooit een plaat uit met niet-geclearde samples of vocals, want dan kun je een flinke schadeclaim krijgen. 

Getagged in:

,